Apsisaugoti nuo „tyrėjo“ padėjo komisariato kaimynystė

Agnės, kultūros įstaigos vadovės, dienotvarkėje darbas vijo darbą – paskelbtas naujas kvietimas teikti projektus, tad reikėjo skirti daug laiko planų derinimui su partneriais. Popiet, regis, turėjo būti kiek ramiau, tačiau moters darbo telefonas ir vėl suskambo. Tik šįkart kalba ėjo visai ne apie kultūrą – vyriškis prisistatė policijos atstovu.

Pašnekovas kalbėjo oficialiai. Pasitikslino, ar tikrai kalba su Agne? Nurodė ir jos pavardę, ir darbovietę. Pats prisistatė jos mieste veikiančio policijos komisariato tyrėju Egidijumi P.

Jis pasiteiravo, ar Agnė pažįstanti Živilę K. (nurodė ir pavardę). Agnė susimąstė – bendrauti tenka su tikrai daug žmonių, tačiau Živilės K. neprisimena sutikusi... Pašnekovas informavo, kad Živilė K. yra sulaikyta ir tarp jos daiktų rasti Agnės dokumentai: tapatybės kortelė, banko kortelės.

Žinios pritrenkta Agnė žvilgtelėjo į spintelę – rankinė vietoje, lygiai ten, kur pasidėjo grįžusi iš pietų pertraukos, piniginėje taip pat nieko netrūksta. „Man atrodo, jūs klystate, mano dokumentai visi vietoje“, – tarė ji. 

Pašnekovas nė kiek nenustebo. „Viskas tvarkoje, gali būti. Dirbate su žmonėmis, teisingai supratau? Žinote, tikrai daug ko pasitaiko, panašu, kad Živilė kažkokiu būdu buvo gavo jūsų asmeninius duomenis ir suklastojo dokumentus. Patarčiau patikrinti visas svarbias sritis, kur reikalingas asmens tapatybės nustatymas... Ar rytoj 10 val. galėtumėte atvykti į komisariatą? Viską detaliai aptartume“, – kalbėjo Egidijus P.

Agnė pajuto vis stiprėjantį nerimą. Nejaugi tai tikrai įmanoma? Gal kada iš tiesų buvo palikusi asmeninius daiktus be priežiūros? Kažkada buvo pametusi mokėjimo kortelę, iškart užblokavo, bet ką gali žinoti... Atmintyje sijojo pamirštas dienas ir situacijas, o tuo metu pašnekovas tęsė – saugumo sumetimais jis rekomenduotų Agnei kuo greičiau užsiblokuoti banko sąskaitą. Gyventojos patogumui jis tuoj pat sujungsiąs ją su banko specialistu, atsakingu už asmens duomenų taisyklių pažeidimus.

Ragelyje, kaip įprasta skambinant į įstaigas, suskambo muzika, malonus balsas pranešė, kad netrukus galima bus kalbėti su banko specialistu. Gana greitai atsiliepė maloni moteris. Ji pasakė žinanti Agnės situaciją, tyrėjas jau informavęs, kad ši susisieks... 

Pašnekovė pradėjo klausinėti, ar savo prisijungimo duomenimis Agnė naudojasi tik pati? Galbūt kartais, tarkime, palieka savo telefoną šeimos nariams, kai, pavyzdžiui, reikia už ką nors sumokėti?.. 

Šie klausimai Agnei pasirodė kiek keistoki, tačiau, kita vertus, ir situacija neįprasta... Ne, prisijungimo duomenimis ji tikrai su niekuo nesidalinusi. Puiku, pagyrė pašnekovė, tuomet dabar patikrinsime, ar sąskaita tvarkoje. „Prisimenate, kiek joje turite pinigų? Prašau diktuoti prisijungimo kodą, – kalbėjo ji. – Turime tai padaryti kuo greičiau, nes, pavogus jūsų duomenis, pinigų galite netekti bet kuriuo momentu...“

Agnė buvo bepradedanti diktuoti skaitmenis, ir tada jai toptelėjo – juk bankas niekuomet tokių duomenų neprašo! Ne vieną kartą buvo skaičiusi tokius perspėjimus! „Žinote, ar verčiau pirmiausia išsiaiškinsiu su policija, – tarė ji. – Komisariatas yra šalia mano darbovietės, bus paprasčiau. Ir tuomet vėl jums pasiskambinsiu.“ 

Pašnekovė nesutriko. „Ne, ne, tik nepadėkite ragelio. Žinoma, būtinai turite išsiaiškinti su policija. Tačiau dabar svarbi kiekviena sekundė. Pasakykite man prisijungimo kodą, ir jūsų pinigai bus saugūs. Antraip sąskaita bet kada gali būti ištuštinta, o nusikaltimo tyrimas, pati suprantate, užtruks. Užtat kolega iš policijos ir sujungė jus su banku, kad kuo greičiau viską sutvarkytume“, – atkakliai dėste ji. Tačiau Agnė numetė ragelį, griebė striukę bei rankinę  ir nuskubėjo į už kelių šimtų metrų įsikūrusį miesto policijos komisariatą.

Ją pasitikęs pareigūnas patikslino, kad tyrėjas Egidijus P. čia nedirba ir tokio kolegos nė girdėti neteko. O štai apie tokį telefoninį sukčių naudojamą scenarijų, kai apsimetama patikimų tarnybų arba finansų sektoriaus darbuotojais, pareigūnams pranešama gana dažnai. Pasitelkiamas ne tik psichologinis spaudimas, bet ir imituojamas sujungimas su kita įstaiga, klausimo perdavimo duomenų apsaugos ar kitiems ekspertams.  

Agnė atsiduso lengviau. Pasirodo, visa istorija apie asmeninės informacijos vagystę ne tik buvo pramanas, sukurtas sukčiams radus jos kontaktus įstaigos interneto svetainėje, bet ir galėjo pasibaigti tikra duomenų vagyste.

Norėdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, naudojame slapukus. Tęsdami naršymą svetainėje jūs sutinkate su slapukų naudojimu.